JAG KAN OM JAG BARA VILL

NÅGONTING SOM JAG MÅSTE SLUTA MED;
 

Jag har insett själv att jag måste verkligen sluta shoppa, på riktigt. Så fort jag har några kronor jag inte riktigt vet vad jag ska lägga det på så handlar jag någonting som jag vet att jag inte ens behöver. Förstår inte. Varför kan jag inte bara spara det för? Hade kunnat ha ett riktigt bra sparkonto om jag bara slutade med det.
 
Och någonting som Niclas ofta lär mig, nästan varje dag, är att man faktiskt inte behöver spendera varje krona från lönen som man får. Och han har så rätt. Bara det att jag måste hålla fingrarna i styr från shoppingsidorna på nätet och butikerna.
Jag har sagt till Niclas nu att denna månad får jag INTE shoppa någonting. Det är ju så mycket jag vill göra, resa, köpa saker till lägenheten, dvs ny säng osv. Men det kan jag ju inte när jag lägger 500 spänn hit och dit på kläder och skor.
Och nu har jag och Niclas planer på att flytta till en bostadsrätt så då vill jag verkligen också kunna bidra med pengar för att rusta lägenheten osvosv. Ni vet. Så många måsten som faktiskt är viktiga.
 
Jag har faktiskt bestämt nu att från och med när denna lön kommer då blir det inget onödigt slösande. Bara sådant som är viktigt. Man vill faktiskt ibland kunna åka och storhandla hem all mat man behöver ibland, men istället får jag köpa det som är viktigt för jag köpte nya skor förra veckan, typ.
 
Även fast jag har blivit mer duktig på att hålla i pengar sedan jag flyttade hemifrån så är det ändå inte på den nivån som jag vill att det ska vara.
Jag brukar lägga undan pengar på sparkontot varje månad men till slut är jag där och tar från dem ändå. Men kanske borde lägga undan 500kr i månaden istället för 2000 liksom, till en början.
 
Det är faktiskt ett väldigt stort steg för mig att sluta shoppa och spendera onödiga pengar. Jag måste lära mig, jag måste också bli vuxen någon gång och förstå att lyckan kommer inte genom att köpa nya skor varje månad.
 
Jag måste också sluta tro att jag har mer pengar än vad jag egentligen har. Jag använder inte ens hälften av alla mina kläder i garderoben. Alla skor som står oanvända bara för dom är fina. Jag funderar på att sälja av sånt jag inte använder. Så många gånger man står i garderoben och säger "jag har ingenting att ha på mig" Inte? Hela garderoben är ju full. Man behöver inte så mycket kläder. Nu är det stop. På riktigt.
 
Jag vet att jag kan, bara om jag vill.
 
(Nu kanske det låter som jag har jätte ekonomiska problem, men så är inte fallet. Jag har alltid pengar så jag klarar mig osv men jag skulle vilja kunna lägga undan pengar för framtida planer och inte bara leva i nuet.)
 
 

Dom små, små orden
Postat av: brander

sv; tack så mycket :D ja vi hade en suuuperbra vecka! vill tillbaka :(

2012-09-23 @ 17:34:11
URL: http://branderof.se
Postat av: Anonym

Jag ska påminna dig när du säger att du ska shoppa något att du kan spara det istället:)) du vet med jag är va..haha!!

Svar: Sv; Haha, klart jag veeet. Och ah, det är bra! Har sagt det till Niclas nu också, heheee.
sandra falkeling

2012-09-23 @ 18:34:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0